Fyzioterapia (PhD.)
- Študijný odbor: zdravotnícke vedy
- Forma štúdia: DENNÁ alebo EXTERNÁ
- Stupeň štúdia: 3., doktorandský
- Dĺžka štúdia: pre DENNÚ formu 3 roky/ pre EXTERNÚ formu 4 roky
- Vyučovací jazyk: slovenčina
- Úroveň národného kvalifikačného rámca SR: úroveň 8
Študijný program fyzioterapia III. stupeň vysokoškolského vzdelania reflektuje na klasifikačnú úroveň 8 Národného kvalifikačného rámca, ktorý je nástroj na klasifikáciu kvalifikácií podľa súboru kritérií pre dosiahnuté špecifikované stupne vzdelania.
Študijný program fyzioterapia študentom zabezpečia získať:
- všeobecné vedomosti na úrovni hodnotenia odborné a metodologické vedomosti z viacerých oblastí odboru alebo praxe, slúžiace ako základ pre inovácie a originalitu v praxi, výskume alebo v umeleckej oblasti potrebné pre projektovanie výskumu a vývoja, resp. rozvoja oblasti odbornej praxe
- kognitívne vedomosti - vytvárať a formulovať nové hypotézy, úsudky a stratégie pre ďalší rozvoj vednej alebo pracovnej oblasti, vyhodnocovať teórie, koncepty a inovácie
- praktické zručnosti - aplikovať vlastné zistenia vyplývajúce z teoretickej analýzy a vlastného vedeckého bádania komplexného a/aj interdisciplinárneho charakteru, navrhovať, overovať a implementovať nové výskumné a pracovné postup
- kompetencie- zodpovednosť, samostatnosť, sociálne kompetencie kritickým, nezávislým a analytickým myslením v nepredvídateľných, meniacich sa - podmienkach - zohľadňovaním spoločenských, vedeckých a etických aspektov pri smerovaní - ďalšieho vývoja spoločnosti - schopnosťou prezentovať výsledky výskumu a vývoja pred odbornou komunitou - zodpovednosťou za vodcovstvo v danom vedeckom alebo pracovnom odbore - plánovaním vlastného rozvoja a rozvoja spoločnosti v kontexte vedeckého a - technického pokroku
Absolvent/ka študijného odboru Fyzioterapia – 3. stupeň (PhD.) dokáže samostatne vedecky pracovať v tomto odbore. Ovláda metodológiu vedeckej práce, pozná a vie používať vedecké metódy pri riešení vedeckých problémov v odbore. Dokáže identifikovať a definovať vedecký problém a je schopný spracovať výskumný projekt na jeho riešenie.
Pozná a ovláda dielčie časti metodológie a technológie vedeckej práce: spracovanie rešeršnej štúdie k danému vedeckému problému cez všetky druhy informačných zdrojov, vie definovať ciele výskumného projektu, dokáže navrhnúť a použiť systém metodík na riešenie vedeckého problému, vie prakticky uskutočňovať výskumné postupy pri riešení projektu, dokáže vybrať a použiť adekvátne štatistické metódy pri hodnotení výsledkov výskumnej práce, dokáže kriticky zhodnotiť výsledky vedeckej práce a porovnať ich s relevantnými údajmi z domácej a svetovej literatúry, dokáže spracovať a racionálne zdokumentovať výsledky svojej výskumnej aktivity, teoreticky aj prakticky ovláda metodiky publikovania výsledkov svojho výskumu formou prednášky, postery, krátkej informácie, abstraktu a publikácií in extenso v slovenskom a anglickom/nemeckom jazyku aj v elektronickej forme. Ovláda moderné metodiky získavania vedeckých informácií, vie pracovať s vedeckou a odbornou literatúrou, dokáže literárne zdroje adekvátne citovať v texte prednášok a publikácií zverejnených tlačou. Svojou výskumnou prácou sa významne podieľa na rozvoji študijného odboru Fyzioterapia.
Absolvent/ka disponuje celým radom zručností, ovláda komplexne opis, analýzu a vyhodnocovanie fyzioterapeutických záverov, ovláda základné indikácie, kontraindikácie a aplikácie fyzioterapeutických, balneologických, liečebných rehabilitačných a elektroterapeutických procedúr. Ovláda fyzioterapiu založenú na dôkazoch – v klinickej kineziológii a patokineziológii, vo funkčnej diagnostike lokomočného systému, v klinických metódach kinezioterapie, vo fyzikálnej terapii v rekondično-relaxačných cvičeniach a ergoterapii. Dokáže realizovať základnú funkčnú diagnostiku a rehabilitačný program z hľadiska pracovnej rehabilitácie.
Základným cieľom doktorandského štúdia je formovať novú generačnú skupinu profesionálne pripravených tvorivých vedeckých a vedecko-pedagogických pracovníkov, schopných nielen špeciálnej, ale aj multidisciplinárnej reflexie v problematike Fyzioterapie.
Výstupy vzdelávania v študijnom programe fyzioterapeut
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolvent/ka študijného odboru Fyzioterapia (3. stupeň):
- má teoretické vedomosti na úrovni súčasného stavu poznania v odbore Fyzioterapia spolu s väzbou na pridružené a príbuzné teoretické vedné disciplíny v rozsahu potrebnom na riešenie zadaného vedeckého problému
- je schopný/á samostatnej vedeckej práce a prináša vlastné riešenia problémov v odbore Fyzioterapia
- ovláda výskumné metódy v odbore Fyzioterapia
- ovláda problematiku fyzioterapeutického jadra, zahrňujúcu kineziológiu a patokineziológiu, funkčnú diagnostiku lokomočného systému, metódy kinezioterapie, balneoterapiu, klimatoterapiu, hydroterapiu, termoterapiu, elektroterapiu, fototerapiu a ďalšie súčasti odboru v rozsahu potrebnom pre klinický aplikovaný výskum.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent/ka odboru Fyzioterapia (3. stupeň) si osvojí:
- zásady vedeckej práce, vedecké formulovanie problému
- právne aspekty výskumu fyzioterapeutického výskumu
- etické a spoločenské stránky vedeckej práce
- schopnosť prezentácie výsledkov vedeckého výskumu v publikačnej a prednáškovej forme
- rozvoj študijného programu Fyzioterapia a jeho prínos pre prax
- potrebné znalosti na výkon pedagogickej činnosti na fakulte v prípade doktorandov dennej formy štúdia
- schopnosť prispieť pôvodným výskumom k rozšíreniu hraníc vedeckého poznania prostredníctvom realizácie rozsiahleho súboru prác, z ktorých niektoré sú hodné recenzného publikovania na národnej alebo medzinárodnej úrovni (dizertabilnosť- študent/ka preukáže, že vie vedecky pracovať a to tak, že niekoľko jeho/jej pôvodných vedeckých prác je prijatých na publikovanie po rezenzovaní/ posúdení úzko špecializovanou vedeckou komunitou)
- schopnosť kritickej analýzy hodnotenia a syntézy nových a zložitých konceptov
- schopnosť komunikovať s kolegami, širšou vedeckou komunitou aj laickou verejnosťou svoju oblasť expertízy
- schopnosť v akademickom a profesionálnom kontexte podporovať technologický, spoločenský alebo kultúrny pokrok v spoločnosti založenej na vedomostiach.
Výkon povolania fyzioterapeut, vedecko-pedagogických pracovníkov, schopných nielen špeciálnej, ale aj multidisciplinárnej reflexie v problematike Fyzioterapie.
Doktorandské štúdium pozostáva zo študijnej časti a z vedeckej časti. Študijný plán zostavuje školiteľ a predkladá na schválenie odborovej komisii. Študijná časť doktorandského štúdia pozostáva najmä z prednášok, seminárov a individuálneho štúdia odbornej literatúry potrebných z hľadiska zamerania dizertačnej práce. Vedecká časť doktorandského štúdia pozostáva z individuálnej alebo tímovej vedeckej práce študenta doktorandského štúdia, ktorá sa viaže na tému dizertačnej práce. Vedeckú časť doktorandského štúdia odborne garantuje školiteľ.
Súčasťou doktorandského štúdia v dennej forme je vykonávanie pedagogickej činnosti alebo inej odbornej činnosti súvisiacej s pedagogickou činnosťou v rozsahu najviac štyroch hodín týždenne v priemere za akademický rok, v ktorom prebieha výučba. Ak sa doktorand prihlási na tému dizertačnej práce vypísanú externou vzdelávacou inštitúciou, vykonáva vedeckú časť doktorandského štúdia a s vysokou školou dohodnuté povinnosti študijnej časti doktorandského štúdia v tejto externej vzdelávacej inštitúcii. Vysoká škola uzatvára s externou vzdelávacou inštitúciou individuálnu dohodu o doktorandskom štúdiu doktoranda. V nej sa riešia otázky spojené s pôsobením doktoranda v externej vzdelávacej inštitúcii vrátane úhrady nákladov externej vzdelávacej inštitúcie.
Máte otázky k študijnému programu? Opýtajte sa jeho hlavného garanta
prof. MUDr. Ľudovít Gašpar, CSc.
ludovit.gaspar@ucm.sk