3. stupeň VŠ vzdelávania v ŠP Fyzioterapia
Študijný program Fyzioterapia, 3. stupeň VŠ vzdelávania denná forma štúdia
(kód programu 184493)
Študijný odbor: 46 Zdravotnícke vedy
Jazyk poskytovania študijného programu: slovenský
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky
Udeľovaný titul: Philosophiae doctor (PhD.)
Úroveň národného kvalifikačného rámca SR: úroveň 8
Študijný program Fyzioterapia, 3. stupeň VŠ vzdelávania externá forma štúdia
(kód programu 184494)
Študijný odbor: 46 Zdravotnícke vedy
Jazyk poskytovania študijného programu: slovenský
Štandardná dĺžka štúdia: 4 roky
Udeľovaný titul: Philosophiae doctor (PhD.)
Úroveň národného kvalifikačného rámca SR: úroveň 8
Vzdelávacie ciele 3. stupeň
Absolvent študijného odboru Fyzioterapia – 3. stupeň (PhD.) dokáže samostatne vedecky pracovať v tomto odbore. Ovláda metodológiu vedeckej práce, pozná a vie používať vedecké metódy pri riešení vedeckých problémov v odbore. Dokáže identifikovať a definovať vedecký problém a je schopný spracovať výskumný projekt na jeho riešenie. Pozná a ovláda dielčie časti metodológie a technológie vedeckej práce: spracovanie rešeršnej štúdie k danému vedeckému problému cez všetky druhy informačných zdrojov, vie definovať ciele výskumného projektu, dokáže navrhnúť a použiť systém metodík na riešenie vedeckého problému, vie prakticky uskutočňovať výskumné postupy pri riešení projektu, dokáže vybrať a použiť adekvátne štatistické metódy pri hodnotení výsledkov výskumnej práce, dokáže kriticky zhodnotiť výsledky vedeckej práce a porovnať ich s relevantnými údajmi z domácej a svetovej literatúry, dokáže spracovať a racionálne zdokumentovať výsledky svojej výskumnej aktivity, teoreticky aj prakticky ovláda metodiky publikovania výsledkov svojho výskumu formou prednášky, postery, krátkej informácie, abstraktu a publikácií in extenso v slovenskom a anglickom/nemeckom jazyku aj v elektronickej forme. Ovláda moderné metodiky získavania vedeckých informácií, vie pracovať s vedeckou a odbornou literatúrou, dokáže literárne zdroje adekvátne citovať v texte prednášok a publikácií zverejnených tlačou. Svojou výskumnou prácou sa významne podieľa na rozvoji študijného odboru Fyzioterapia.
Absolvent disponuje celým radom zručností, ovláda komplexne opis, analýzu a vyhodnocovanie fyzioterapeutických záverov, ovláda základné indikácie, kontraindikácie a aplikácie fyzioterapeutických, balneologických, liečebných rehabilitačných a elektroterapeutických procedúr. Ovláda fyzioterapiu založenú na dôkazoch – v klinickej kineziológii a patokineziológii, vo funkčnej diagnostike lokomočného systému, v klinických metódach kinezioterapie, vo fyzikálnej terapii v rekondično-relaxačných cvičeniach a ergoterapii. Dokáže realizovať základnú funkčnú diagnostiku a rehabilitačný program z hľadiska pracovnej rehabilitácie.
Základným cieľom doktorandského štúdia je formovať novú generačnú skupinu profesionálne pripravených tvorivých vedeckých a vedecko-pedagogických pracovníkov, schopných nielen špeciálnej, ale aj multidisciplinárnej reflexie v problematike Fyzioterapie.
Výstupy vzdelávania 3. stupeň
Teoretické vedomosti
Absolvent študijného odboru Fyzioterapia (3. stupeň):
• má teoretické vedomosti na úrovni súčasného stavu poznania v odbore Fyzioterapia spolu s väzbou na pridružené a príbuzné teoretické vedné disciplíny v rozsahu potrebnom na riešenie zadaného vedeckého problému,
• je schopný samostatnej vedeckej práce a prináša vlastné riešenia problémov v odbore Fyzioterapia,
• ovláda výskumné metódy v odbore Fyzioterapia,
• ovláda problematiku fyzioterapeutického jadra, zahrňujúcu kineziológiu a patokineziológiu, funkčnú diagnostiku lokomočného systému, metódy kinezioterapie, balneoterapiu, klimatoterapiu, hydroterapiu, termoterapiu, elektroterapiu, fototerapiu a ďalšie súčasti odboru v rozsahu potrebnom pre klinický aplikovaný výskum.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent odboru Fyzioterapia (3. stupeň) si osvojí:
• zásady vedeckej práce, vedecké formulovanie problému,
• právne aspekty výskumu fyzioterapeutického výskumu,
• etické a spoločenské stránky vedeckej práce,
• schopnosť prezentácie výsledkov vedeckého výskumu v publikačnej a prednáškovej forme,
• rozvoj študijného programu Fyzioterapia a jeho prínos pre prax,
• potrebné znalosti na výkon pedagogickej činnosti na fakulte v prípade doktorandov dennej formy štúdia,
• schopnosť prispieť pôvodným výskumom k rozšíreniu hraníc vedeckého poznania prostredníctvom realizácie rozsiahleho súboru prác, z ktorých niektoré sú hodné recenzného publikovania na národnej alebo medzinárodnej úrovni (dizertabilnosť- študent preukáže, že vie vedecky pracovať a to tak, že niekoľko jeho pôvodných vedeckých prác je prijatých na publikovanie po recenzovaní/ posúdení úzko špecializovanou vedeckou komunitou),
• schopnosť kritickej analýzy hodnotenia a syntézy nových a zložitých konceptov,
• schopnosť komunikovať s kolegami . širšou vedeckou komunitou aj laickou verejnosťou svoju oblasť expertízy,
• schopnosť v akademickom a profesionálnom kontexte podporovať technologický, spoločenský alebo kultúrny pokrok v spoločnosti založenej na vedomostiach.
Pravidlá vyučovania a učenia sa 3. stupeň
Pravidlá, formy a metódy vyučovania, učenia sa a hodnotenia študijných výsledkov v študijnom programe umožňujú dosahovanie výstupov vzdelávania pri rešpektovaní rozmanitosti študentov a ich potrieb sú ukotvené v Interných predpisoch UCM:
· Vnútorný predpis Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave 5/2021: Vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania na UCM v Trnave.
· Študijný poriadok UCM. Bližšie informácie nájdete na: https://fzv.ucm.sk/sk/legislativa/,
· Smernica na zabezpečenie všeobecne prístupného akademického prostredia pre študentov so špecifickými potrebami. Bližšie informácie nájdete na: https://www.ucm.sk/docs/legislativa/zabezpecenie_vseobecne_pristupneho_akademickeho_prostredia_pre_studentov_so_specifickymi_potrebami.pdf
· Smernica o rovnakom zaobchádzaní a ochrane pred diskrimináciou – rodová rovnosť. Bližšie informácie nájdete na: tu